Sociale medier baner vejen til dit nye arbejdsliv!

Sociale medier baner vejen til dit nye arbejdsliv!

De sociale medier er uundværlige i forbindelse med jobsøgning. I dagens Danmark er det sådan at kun toppen af isbjerget udgør det synlige jobmarked. Mellem 70-80 % af de ledige stillinger bliver slet ikke annonceret. Det betyder, at den enkelte selv skal gøre en indsats i jobsøgningsprocessen ved at være både kreativ og opsøgende. Se her hvordan du kan få hjælp forskellige steder fra og finde vejen til dit nye arbejdsliv.

De sociale medier fylder mere og mere

Brugen af de sociale medier fylder mere og mere i vores dagligdag – Det gælder både privat og arbejdsmæssigt. Man må sige, at det er et kommunikationsmiddel vi ikke kan komme udenom. Det styrker og opbygger relationer både privat og professionelt samt er en af de foretrukne kommunikationsveje, specielt i forbindelse med jobsøgning og rekruttering – og på toppen af det er det nemt og billigt.

Brug dit netværk og undgå at komme for sent til de ledige stillinger

På vej mod dit nye arbejdsliv er netværk et af de stærke værktøjer du kan bruge i forhold til det usynlige jobmarked. Der er rigtig mange ledige og derved også mange om buddet til de ledige stillinger. Dit netværk kan i den forbindelse vise sig at være en rigtig stor hjælp. Og tro mig – dit netværk vil gerne hjælpe!

LinkedIn

LinkedIn er med sine > 150 millioner brugere verdens største arbejds- og karrierenetværk og dermed det største medie set med de erhvervsmæssige øjne. Et forum hvor arbejdstagere, arbejdssøgende, arbejdsgivere, rekrutteringsfolk og netværksgrupper kan synliggøre sig, hjælpe hinanden, dele information, bliver oplyst osv.

Specielt i en jobsøgningssituation er det vigtig at din profil er opdateret og du får solgt dig selv på den helt rigtige måde ved at beskrive, hvem du er, og hvad du står for både personligt og fagligt i relation til dit arbejdsliv. Gør dig attraktiv og vær opmærksom på, hvordan du præsenterer dig allerede i din headline.

Som brugere er det muligt at være opsøgende, finde og følge relevante virksomheder, søge information om dem, og igen bruge netværket til at få indsigt og skabe kontakter, og så kan der være mulighed for at se, når der oploades nye job.

Der er meget hjælp at hente derude også blandt de forskellige netværksgrupper. Jeg kan fx nævne ”Modernejobsøger.dk” og ”Karriere – personlig branding og de sociale medier”. Du kan blandt andet få hjælp til oprettelse af forskellige profiler deriblandt også til Twitter for jobsøgende

BranchOut på Facebook

Facebook er andet end til pjank og pjat. Her viser du en mere personlig side, som for det meste handler om alt andet end arbejde. Men da dit liv både består af en privat og professionel side, imødekom Facebook dine muligheder for at bringe dit netværk i spil til begge dele ved etableringen af BranchOut som er et hurtigt voksende professionelt netværk bygget sammen med Facebook.

Efter bare 1½ år er der > 25 millioner registrerede brugere med tilføjelse af mere end tre nye registrerede brugere hvert sekund. Dem du ikke fanger det ene sted, fanger du det andet sted – Brug for hjælp til at komme i gang med BranchOut? Gå til http://branchout.com/ og sign-in med dit Facebook-login. Når du inviterer venner og familie fra din Facebook så udvælg nøje dem du rent faktisk vil have et professionelt netværk med. Du vil helt sikkert have anderledes netværks muligheder her frem for på LinkedIn.

Mange bække små bliver til en hel å.

Brugen af sociale medier i Danmark, Europa og USA

Ifølge Danmarks statistik fra rapporten ”Befolkningens brug af internet”efteråret 2011 (ny rapport udkommer i uge 26 2012) fremgår det, at 97 % af unge kvinder bruger sociale medier. Dvs. næsten alle kvinder mellem 16-24 bruger fx Facebook. For mænd i samme aldersgruppe drejer det sig om 87 %. Populariteten af sociale netværkstjenester falder med alderen. I alt bruger 54 % af danskerne eller seks ud af ti internetbrugere sociale medier. Det svarer til 2,4 % mio. personer.

Til gengæld dominerer mænd de professionelle netværksplatforme, når man ser på anvendelsen af professionelle netværkstjenester som fx LinkedIn. Her er næsten to ud af tre profiler mænd. En ud af fem mænd bruger karriere-orienterede netværkstjenester med kun en ud af ti kvinder. I alt anvender 15 % af danskerne karriere-orienterede sociale medier. Det svarer til 18 % af internetbrugere mellem 18-89 år eller ca. 700.000 personer.

Danmark versus Europa – Vi ligger top 3 i forhold til deltagere på professionelle sociale netværk:

Holland 19 %
Finland 17 %
Danmark 16 %
Luxembourg 15 %
EU gennemsnit 7 %

Kilde: Eurostat

USA er 2 skridt foran – dog mest på rekrutteringssiden

Der er kun nogle få % point til forskel på hvor mange danskere der bruger LinkedIn i forhold til hvor mange amerikanere. Det er rekrutteringen der er forskel på.

I USA forventer 89 % af virksomhederne at bruge de sociale medier til rekruttering og 82 % af de ledige bruger sociale medier til at søge job. I 2011 fandt 14,4 mill. ledige deres job via sociale medier.

(Kilde: rapport ”The state of Social Recruiting 2011).

Danmark er godt på vej

I Danmark er vi godt på vej med brugen af sociale medier til rekruttering. Flere og flere store virksomheder fx globale og IT virksomheder melder tydeligt ud omkring det allerede nu. Samtidig er det tidsbesparende, og det giver mulighed for at håndplukke den helt rigtige medarbejder.

En anden ting der heller ikke er at kimse sig af er, at det er blevet almindelig i mange virksomheder, at der udloddes rekrutterings belønninger til den medarbejder, der baner vejen til en nyansættelse. En stor motivationsfaktor i brugen af medarbejdernes personlige netværk.

Hvad siger du? Tror du de sociale medier vinder større og større indpas?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.