Ram plet med din ansøgning

At skrive en god ansøgning er ikke nødvendigvis let – det kræver både en god forberedelse, målrettethed samt at den udformes præcis til det job, du ønsker at søge. Ansøgningen har overordnet to formål. Det ene er at besvare/matche kravene i jobbeskrivelsen. Det andet er, at sælge dig selv ved at skabe interesse og nysgerrighed. Se det som det er din billet til jobsamtalen. Du har sikkert meget at byde på, og kunsten er både at begrænse sig og stadig få det vigtigste med, samtidig med du matcher det virksomheden lægger vægt på. Du har nemlig kun en side at gøre godt med. Se her, hvordan du kan ramme plet med din ansøgning.

Fase 1 – Forberedelsen

Forberedelsen er lige så vigtig som selve ansøgningen. Det er her du analyserer jobannoncen/-beskrivelsen. Læs derfor jobbeskrivelsen godt igennem og læg mærke til, hvad der tiltaler dig ved jobbet.

Lav derefter en liste/et skema med kravene virksomheden stiller, samt hvilke kvalifikationer jobbet kræver. Evt. også hvad de særligt lægger vægt på, og hvordan du matcher jobbet. Hold fokus på det du kan (dine styrker og kompetencer).

Vær sikker på, du forstår hvad virksomheden søger i deres nye medarbejder fx de deciderede krav (det du skal kunne), hvad er ønsker (det der er en fordel hvis du også kan), samt hvilke opgaver skal du løse.

Hvis din mavefornemmelse siger dig at du skal søge, så er det bare om at komme i gang.

Et skridt foran

Ja, hvem vil ikke gerne være det. Her er i hvert fald 2 ting du kan gøre.

1. Ring til kontaktpersonen i job annoncen.

Spørg ind til jobbeskrivelsen fx ved at spørge om hvilke opgaver der er de vigtigste, hvilke opgaver der fylder mest i hverdagen, hvilke af ansøgers kvalifikationer og baggrund der vægtes mest. Hvis der er generelle formuleringer så som blæksprutte, koordinering, serviceminded, fleksibel m.v. så spørg ind til den eksakte betydning fx at den rolle med at være lidt af en blæksprutte, lyder spændende, kan du fortælle mere om den? Eller I skriver man skal være serviceminded, det anser jeg også mig selv for at være. Hvad betyder det at være serviceminded hos jer? Eller Hvad lægger I, i ordet ….

2. Sæt dig ind i virksomheden ved at besøge deres hjemmeside, her kan du hente mængder af information.

Læg mærke til image, sproget, værdier, hvad der er gang i m.v. Find ud af om der er nogen i virksomheden, som du kender og kontakte ham/hende. Spørg ind til dem du skal skrive til.

Fordelene ved dette er at din ansøgning kan være så målrettet som overhovedet muligt, fordi du nu ved, hvad virksomheden gerne vil høre om samt hvilke krav, du skal opfylde. Derudover har du gjort positivt opmærksom på dig selv ved at ringe op, inden du søger.

Fase 2 – Skriveriet

Lad os starte med et par enkelte tommelfingerregler først.

Så meget skal de enkelte afsnit fylde:

· Overskrift og indledning ca. 5 %

· Motivationsafsnit ca. 10 %

· Argumentationsafsnit ca. 70 %

· Relevante personlige egenskaber ca. 10 %

· Afslutning ca. 5 %

· Alt i alt max. 1 side

Derudover skal du også:

· Matche deres sprog jargon og jobbeskrivelse så meget du kan (husk de har beskrevet, alt hvad de drømmer om i deres nye kollega, så baren er løftet højt op)

· Bruge egne ord samt positive, korte og klare sætninger (hvad du vil, kan)

· Sælge dig selv, være kreativ så du skiller dig positivt ud og fremhæve dine styrker og kompetencer. Kort sagt skabe nysgerrighed, vise hvem du er, være fokuseret og dine budskaber skal være relevante

· Sørge for at din ansøgning ikke bliver en opremsning af dit CV – Jeg plejer at sige, at ansøgning og CV skal kunne stå alene og hver især gøre læseren nysgerrig. Du ved ikke, om det er din ansøgning, eller dit CV der læses først.

Input til de enkelte afsnit:

Overskrift og indledning
Vær kreativ med din overskrift så den fænger fx ved brug af farver, humor, leg med ord, ordsprog i relevans til virksomhedens produkter. Alt sammen i passende mængder.
I indledningen refererer du til den samtale, du naturligvis har haft med virksomheden, inden du sender ansøgningen. ”Tak til ….. for snakken den ….”, ”Tak til ….. fordi han/hun tog sig tid til at fortælle om jobbet hos jer. ”Efter tlf. samtalen den …. er jeg inspireret til at søge stillingen som …” osv.

Motivationsafsnit
Skriv hvorfor du synes jobbet lyder interessant.
Hvad det er der gør, at du søger jobbet. Her skal din ægte interesse frem.
Hvilke nye vinkler du kan tilføre, så de kan se hvilken værdi de får, når de ”køber” dig.
Hvilke udfordringer der er for dig. Med det viser du, at du ser udviklingsmuligheder i jobbet.

Argumentationsafsnit
Hvad du ved, og hvad du kan. Her skal du have de særlige kvalifikationer med, som virksomheden ligger vægt på.
Dine argumenter skal uddybes og forklares med hvorfra, hvor længe, hvordan, resultater, eksempler på aktiv anvendelse. Du skal bruge få præcise og nøje udvalgte beskrivelser pr. krav, du besvarer. Kort sagt her skal fremgå, hvorfor du matcher jobbet.

Relevante personlige egenskaber
Sælg dig selv, hvad er det du særligt kan. Tænk ud af boksen og skil dig ud.– her er et par eksempler:

· Empatisk – ”Jeg har succes med at få mennesker omkring mig til at føle sig godt tilpas”.

· Resultatorienteret – ”Jeg er god til at få forskelligartede opgaver i hus til tiden – hver gang”

Du kan evt. også bruge din adfærd til at vise, noget af det der efterspørges. Det kunne være:

· Humor – vis det med en sjov overskrift eller en sjov formulering ”Jeg er jeres nye jonglør, der kan have mange bolde i luften” eller ”Jeg er jeres nye chauffør, der ankommer til tiden” m.v.

· Glæde – du kan flette et ordsprog ind ”et smil åbner mange døre”

· Anerkendende – du kan skrive ”jeg bidrager til et positivt arbejdsmiljø, hvor smil falder let, og ros er en naturlig del af arbejdsdagen”, osv.

Afslutning
Slut af med en kort begrundelse for hvorfor du mener, du kan gøre en forskel for virksomheden fx
Med mig som medarbejder/kollega/samarbejdspartner får I en top motiveret …… der kan/der vil/der har lyst til…..;

Kombineret med din invitation til gensynet (jobinterviewet) – her er et par eksempler:

Jeg glæder mig til at tale mere med jer om, hvordan mine kvaliteter kan bringes i spil hos …., eller
Som I kan se, er jeg klar til at prøve noget nyt. Jeg glæder mig til at høre fra jer, eller
Det kan blive et interessant samarbejde, og jeg ser frem til at tale med jer om, hvordan jeg kan bruge mig selv og mine evner på en ny og spændende måde, eller
Jeg er sikker på, at denne ansøgning har givet jer lyst til at tale med mig, og jeg ser frem til at høre fra jer.

Godt på vej til et pletskud

Jeg håber denne køreplan kan inspirere dig. Som jeg ser det, er forarbejdet en ligeså stor del af det at udforme ansøgning som selve skrivearbejdet. Når du har gjort dit forarbejde godt, bliver skriveriet meget nemmere, fordi du kan målrette din ansøgning fuldstændig til jobbet og virksomheden. Invester derfor tid i begge faser og sælg dig selv ind med et pletskud.

Forestil dig, at du sidder med din ansøgning i hånden. Du har en god mavefornemmelse. Du ved du har forberedt dig godt. Glæd dig over den gode ansøgning du har skrevet, hvor du får solgt dig selv ind, på det du kan, og de resultater du har opnået. Fokuser endnu mere på hvordan du har været konsentreret og har fået det relevante med i forhold til jobbet. Du har prioriteret og tænkt på modtager og deres krav i dine beskrivelser. Dit mål er opfyldt. Du har skabt nysgerrighed og interesse om dig selv. Modtager kan se, at du er en af dem, der kunne være det absolut perfekte match til jobbet. Du løber den igennem en sidste gang. Tjekker at alt er, som det skal være og så af sted med den.

”Succes er hverken mystisk eller magisk. Succes er det naturlige resultat af at arbejde målrettet mod det, man ønsker sig”

God vind med det hele.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.