Flyt fokus fra salg til køb

Sælgere vil bare sælge – eller er det nu også sandt?

Lad os for et øjeblik hænge myten om sælgere til tørre og så gå sammen om at sætte skub i de gode historier om de sælgere, der skaber gode købs oplevelser.

De fleste gode salgs- og købs oplevelser involverer mennesker og betydningsfulde relationer. Der er mange negative salgshistorier i omløb. Det siges, at der skal 9 gode historier til at ophæve 1 negativ.

For at ændre de negative til positive historier, skal der derfor fortælles 9 gange så mange gode historier.

Myten om sælgere

Bare at nævne ordet ”sælger” fører associationer med sig. Jeg har hørt kedelige udtalelser som lyder nogenlunde sådan her:

· Sælge Helge med brede fælge

· De propper jo ting ned i halsen på folk

· Det skal gøre ondt, før det gør godt

· De er ligeglade, bare de sælger

· Sælgere er dybt manipulerende

· Sælgere er nogle oversmarte krapyler

Heldigvis har jeg også hørt og oplevet rigtig mange gode. Derudover har jeg interviewet 5 kunder samt 5 excellente sælger som blev udvalgt af deres kunder, fordi de havde givet gode købs oplevelser.

Spot på købs oplevelser

Her er nogle udtalelser fra kunder som fik en god købs oplevelse:

· Jeg følte mig mødt i mine behov

· Jeg fik mere end forventet

· Sælger var nærværende og tilstede

· Jeg kunne ikke lade være med at købe

· Der var god kemi

· Sælger var ærlig og tillidsvækkende

Hvad er nødt til at være sandt om sælgeren, for at han/hun kan skabe den gode købsoplevelse. Her er et bud på, hvilke værdier og overbevisninger der er nyttige at have set med sælgerens øjene:

Værdier

· Tillid/respekt & Ærlighed/troværdig

· Nærhed/empati – Tilfredshed

Overbevisninger

· Kunden i fokus

· Produktkendskab & Behovsafdækning & Professionalisme

· Fleksibilitet/service & Relationen/god kemi

Sneboldeffekten

Vil du være med til at ændre på associationen om ordet ”sælger”?

Sæt snebolden i gang og fortæl din egen historie om en god købs oplevelse – fortæl den her, fortæl den på arbejdet, fortæl den til familie, venner og så videre.